tisdag 23 december 2008

Snaps är bra för matsmältningen och kul!

Nu har jag kommit in i lite mer julstämning! När jag åkte ifrån Karlskrona strax efter lunch tid med klarblå himmel och med strålande solsken kändes det inte direkt som "dopparedagen"....men nu har mörkret fallit, temperaturen ligger på någon minus, det är upplyst i alla hemmen och utomkring. Det är alltid skönt att få komma "hem" vid jul! När jag gör entré med alla mina väskor så ljuder julmusiken, juldofter som att skinkan är i ugnen och gröten står på spisen och det är ganska varmt i huset då det även spräcker ifrån brasan. Julstjärnorna är tända i fönstren liksom granen. Så visst har jag kommit i julstämning! Till och med inne på toa ser jag toapapper med tomtar på och då ler jag!
Ikväll har vi testat skinkan och det blev fina skinkmackor med chilisenap och ägg på. En tallrik med nygjord tomtegröt med vaniljprotein och kanel i. Helt delikat! Jag trivs helt enkelt!
Imorgon är det stora ätdagen då man oftas bara förflyttar sig från stol till soffa i skyttetrafik och oavsett hur mätt man är finns det alltid plats för mer mat eller mer choklad =) Så för att hjälpa till med matsmältningen behövs det ju Snaps! Jag har därför två roliga snapsvisor som jag tänkte ta ton med imorgon vid julbordet!

Melodi: Nu är det jul uti vårt hus
Nu är det ljus här i vårt hus far har tagit sig ett ricktigt rus.
Mor hon är full ramlar omkull välter ett ljus.
Se hur alla barnen brinner inne. 14 stycken, lilla carl i minne.
Farfar trogen, han säljer plogen och drar åt skogen på krogen

ah vad fasen, vi tar en till, dethär gav ju mersmak!

Melodi: Nu har vi ljus
Vi tar ett rus
här i vårt hus
Helan är kommen hoppfallerallanla.
Julen är härjulgrisen är
full som ett bär.
Hej nu brinner alla juleljusen
tomten och Lucia är på snusen,
fallerallera fallerallera falleralle ralle ralla

Skål och God Jul önskar jag er alla!

6 kommentarer:

  1. Haha, har du skrivit dom själv? Skål och god jul själv!

    SvaraRadera
  2. Eva: Nähe så kreativ är jag inte, men kanske blir vid julbordet imorgon =)

    SvaraRadera
  3. God Jul i efterskott! Jag har en kort fin liten visa till dig...
    Detta är Adam Alsings favorit för övrigt... (och min..)

    "Då säger vi som Bergman.... Tystnad - Tagning!!"

    SvaraRadera
  4. Tobbe: Eller som den snapsande Finnländaren säger: Nuu!

    SvaraRadera