torsdag 16 december 2010

Kål av alla dess slag!


Vad mycket kol/kål det finns. Vitkål, Rödkål, blomkål, grillkol, färnkål, grönkål, kålrot, svartkål, kålrabbi, brysselkål och säkert finns det ännu flera varianter.
Kål är gott och vackert. Härligt tuggmotstånd och dekorativt i maten med olika färger och superenkelt och snabbt att slänga ihop i pannan.

Jag sitter nu och smaskar bla på en grönsaksröra jag slängde ihop i stekpannan.
Skar lök, zucchini, vitkål, rödkål och hade även i fryst bladspenat. Spenaten satte extra piff på det! Kryddade väl med lite blandade sorter jag har i skåpet. Älskar att krydda. Spelar ingen roll hur bra råvoror du har om du inte vågar krydda.
Det är Supergott och så enkelt och passar till det mesta oavsett tillbehör som färs, fisk, kyckling eller kött.
Länge leve kålen!
Men ät inte för mycket så ni tar kål på er! hahaha
En kålsallad med bladspenat ska jag nog göra till julbordet med lite äpple i och toppa med lite valnötter, åh yammi!!!

3 kommentarer:

  1. Om inte annat så tar man väl kål på andra i sin omgivning så att säga haha... ;P

    Ha en trevlig helg du med! Synd att jag blev med magsjuka förra helgen och inte kom iväg på FF... Men nästa år då djäklar! :D

    SvaraRadera
  2. ZuziBuz: haha, det har ju sina fördelar att vara ensam i sitt hushåll, haha! Fast det är värre med brysselkålen, shit, minns en jul för några år sedan som jag åt jättemycket och jag säger inte mer än så =)
    Tyckte så synd om dig att tajmingen med magsjukan, men nästa år ses vi där!! o tidigare med kanske ;)

    SvaraRadera
  3. Du glömde ju min stora favorit där bland de alla... (S)Kålen...hahaha ;-)
    Passar ju dessutom bra så här i Juletid...

    Cheers! ;-) =P

    SvaraRadera