tisdag 2 februari 2010

En fantastisk summering!

Utsikten ifrån min lägenhet
det är med stor sorg i hjärtat jag skiver detta inlägg när jag nu återigen befinner mig i kalla Sverige med snö....jag har alltid "ångest" avresedagen när jag är utomlands men denna gången kändes faktiskt snäppet värre ändå. Kändes så tragiskt när jag satt på transferbussen mot flygplatsen. Jag hade gjort vad jag kunnat att förlänga min resa men det fanns inga senare plan mot Arlanda men jag tackar mina päron för hjälpen att de försökte hjäpa mig när jag ringer stressat och inte vill hem efter besked att Apollos flyg var fullt nästkommande vecka. Nu hoppas jag istället på att hitta en ny resa som tar mig tillbaka till min stora "Lekplats" för det är just det ordet jag vill sammanfatta Playitas. Jag har i en veckas tid bara lekt mig igenom dagarna. Jag har gymmat, spelat massa tennis, joggat, träffat fantastiska trevliga människor, ätit utsökt mat och jag har inte ens hunnit med att shoppa och knappt dricka kaffe! Lite tråkig har jag kanske varit då jag borde testat på tex spinning, aerobics som jag inte gör till vardags men det har faktiskt inte funnits tid därför behöver jag två veckor till för att se lite mer av området och shoppa.

Jag kommer nu göra en summering av min fantastiska träningsresa som jag rekommenderar!
Playitas Aparthotel med Apollo (http://www.playitas.info/se)

En av tre tennisbanor som fanns. Här var jag flitig och det var riktigt skoj att spela igen.

Mitt första intryck: Efter tagit de första stget på hotellet kände jag WOW direkt efter jag sett ena poolområdet (visste ej då det fanns två) samtidigt som jag såg ut över riktiga havet.

Vilka åker hit: Träningssugna, Barnfamiljer, cyklister, simmare, fri-idrottare, golfare, pensionärer, ja i stort sett ett ställa för alla förutom partyfolket för det är långt ifrån Kos. Det är mycket skandinavier och lite tyskar men de är ju överallt.

Exempel på aktiviteter: Tennis, Golf, gym, spinning, arobics, beachvollyboll, cykling, basket, dykning, bordtennis mm

Personal: Fantastisk personal vart jag än var. Alla hälsar glatt på en och oavsett om jag käkade middag, besökte sportskontoret, receptionen eller gymmet var det en härlig utstrålande stämning!

Miljö: Härlig poolmiljö, sportsmiljö och avslappnande trevlig stämning även bland oss gäster.

Frukostbuffé: Gedigen sådan. Saknade dock mer grönsaker än endast tomat. Men det fanns det som jag ville ha som kokta ägg, grövre bröd, god färdigblandad musliblandning, och färsk frukt. Självklart fanns stekta ägg, äggröra, korv, massa ostar, smörbröd osv också.

Middagsbuffé: I storklass! Levt på fisk, fisk, fisk och kyckling. Flera olika kött serverades också. Allting stektes medan du väntade och så fanns det massa olika tillbehör som såser, sallader, röror, färsk frukt, olika grönsaker, jag åt mycket av broccoli, blomkål, och kronärtkockar, zuccini, abugine och kalla grönsaker. Pasta, potatis, risotto, strips och ett stort dessertbord. Det märktes middagen skulle passa alla. Träningsfolk, barn, och de som inte bryr sig så mycket. Mycket fin och bra fräsch mat.

Stranden: stranden utanför hotellet är väl inget speciellt enligt mig. Lite grusigt på sina ställen. Vill man bara ligga vid stranden och ha ett bra bad så rekommenderar jag istället södra delen Jandia eller norra Corralejo där det är ljus fina stränder men härliga sanddynor.

Boendet: Jag bodde i rymlig härlig lägenhet med balkong med havsutsikt. Dubbelsäng och två stora soffor som kunde göras om till två bäddar, tre trappsteg skilde dessa ¨t så man kan väl säga lägenheten var lite i "etage". Ett pentry så klart. I badrummet fanns separat dusch och badkar! Denna lägenhet hade jag också svårt att lämna efter en vecka så klart.

Barnpassning: Det finns barnpassning att tillgå om mamma och pappa vill tec spela en tennismatch mot varann. Även aktiviteter för barn på kvällen. Jag var med på barndisco med en familj jag träffade och ungarna gillade det skarpt!
Summering: Av min resa så är detta en 10 poängare! Hit måste jag bara igen! När man checkar in får man ett aktivitetschema så du ser vilka aktiviter som äger rum vart och när. Aktiviterna är gratis förutom tennis som du bokar och om du hyr cykel. Golfen vet jag dock inte. Du får också en rundvandring kring området om du vill det då det är ganska stort.
Den ända nackdelen är att det bara fanns två datorer av alla dessa gäster att nyttja och att man inte kunde nyttja usb/minneskortsuttagen. Stället stänger dessutom redan klockan 19. Ta med egen dator och använd internet på rummet om du har plats i väskan. Det hade inte jag =)

Resa hit ensam: Absolut! Alla är riktigt mån om dig och du märker inte ens att du är reser ensam. Första gången för mig och det gör jag gärna om då det är aktiviteter hela tiden hinns det inte med att tänkas på. Okej, lite trist att käka men man får bra kontakt med personalen som serverar. Jag hade fullt upp med allt och alla och inga problem alls att hitta tennispartner utan tvärt om så ville folk verkligen spela med en. Jag har min rättighet att " I put my self first" och "I make the rules". Men man behvöer absolut inte vara likasinnande för att åka hit i sällskap. För den som hellre vill ligga i solstolen och chilla finns det fantastik miljö även för det.
Hmm, har jag glömt något? Som ni märker har min vecka varit himmelsk!

Nu väntar jag bara på min väska som är kvar på Arlanda och det var en flygresa hem som jag sent kommer glömma med mycket fniss och skratt tillsammans med en restaurangchef i Sthlm som jag ska besöka nästa gång jag är där uppe. Jag har aldrig skrattat så på en flygresa tillsammans med någon jag inte känner innan. Haha ja, jag bara LER!

6 kommentarer:

  1. Välkommen hem tjejen, ser fram mot att träffa dig, nu när du kommer hem.
    Hela resan låter helt fantastisk, helt underbar.

    Ta hand om dej..hmm...det har du väl gjort tillräckligt under en v tid ;)

    Kram på dej så cs vi snart..
    Millan

    SvaraRadera
  2. Millan: Jag har fallit i depression nu så jag behöver muntras upp nu.......åh....

    SvaraRadera
  3. Men åhhhh stackare, det kan jag juh verkligen förstå...=( mindre skoj, men det kommer fler nya utmaningar för dig Maddis o du e juh inte den som tackar nej till det.
    Det kommer o gå fler o större tåg än detta
    Megakram till dig...

    Millan

    SvaraRadera
  4. Millan: tack du underbara, kramar så du blir lam! :)

    SvaraRadera
  5. Men gud har det redan gått en vecka! Hoppas att du hittar en resa igen så du får njuta lite till... :)

    Vi får trycka på shoppingknappen och pigga upp oss med lite P!nk dvd'er... :P

    SvaraRadera
  6. ZuziBuz: nä jag tror tiden busar med mig, jag kan inte varit där en vecka....bara leta nytt igen då...ja hon kan verkligen pigga upp oss med sin energi "ler

    SvaraRadera