onsdag 23 december 2009

"Dan före dopparedan"

Började som vanligt med dryga timmen morgonpromend tillsammans med mina säkra halkskydd. Även denna underbara morgon trots mildare väder och tyngre snö, mötte jag mina nya vänner i skogen. Rådjuren. Igår var dem tre och idag var hela familjen samlad - fyra stycken. Igår blev vi så paffa allihop när jag kom runt kröken så var vi bara några meter ifrån varann och så stannade vi upp och tittade på varandra i flera sekunder innan de lunkade vidare. Imorse mötte jag dem skuttandes istället. Så ljuvligt och jag passade på att önska dem trevlig jul, men jag hoppas jag ser dem även imorgon.
Min nya look då jag varit hos min frisör idag:
Imorgon är dagen då man bara äter, skrattar och är social och många känner redan oro på morgonen hur de ska må på kvällen efter all mat och godis man stroppat i sig. I övrigt är julafton en mycket trevlig tillställning som är full av värme.
Den ända förflyttningen dock brukar vara från bordet till soffan, från soffan till bordet osv för att sedan avsluta med sängen och en känsla av att vara övermätt och man undrar var år hur man kunde bli såhär mätt...i år IGEN! Hur ska man då lyckas imorgon med att vara nöjd och inte överäta vilket är så lätt. Självklart kan man ta just Julafton som en riktig frossa dag men det brukar lätt bli att efterföljande dagar skenar iväg på samma sätt.

Varför inte börja dessa lediga dagar men den skän morgonpromenad innan avnjuta den goda skinksmörgåsen och julgröten?
När det sen är dags att hugga in i julbordet är mitt tips att prioritera det Du verkligen tycker är godast och att inte överäta. På min tallrik kommer jag äta främst protein i form av julskinka, ägghalvor, inlagd strömming och lax på det kalla och någon god brödskivor av mitt nybakade bröd. Hemma hos oss äter vi först det kalla och därefter väntar vi några timmar innan vi intar det varma bordet som brukar bli efter Kalle Anka. Där kommer jag njuta av omelett, hemgjorda köttbullar och sen kommer jag nog äta ifrån det kalla igen för jag äter inte så mycket från det varma. Jag kommer också lägga mycket grönsaker på min tallrik. Är ingen julbordsälskare egentligen. En och annan sup kommer så klart slinka ner med lite roliga snapsvisor - det hör till!

Nötter och julgodis som hör julen till, finns alltid tillgängligt i hemmen så det gäller att njuta tills det är gott och inte tills man mår illa, det är min fallgrop! "ler Man behöver faktiskt inte äta bara för det serveras utan är man inte sugen kan man avstå. Varför ska man äta av Ris ala Maltan som serveras på kvällen om man redan är jättemätt? Bry dig inte om ifall du bli ifrågasatt att du äter mindre än övriga sällskapet. Jag har slutat bry mig för länge sen och visst leder det till konflikter emellanåt men jag är villig att ta striden. Varför ska andra bry sig vad jag stoppar i mig eller inte? Jag lägger mig aldrig i någon annans intag, så varför kan inte jag få äta det jag vill i lugn och ro? Det ska bli en skön och mysigmorgondag som dessutom verkar bli vit! (jag menar då snö och ingen utebliven sprit)
Bara njut av morgondagen och tänkt inte så mycket utan prioritera annorlunda än tidigare år och ät av det du verkligen älskar! Julafton är bara en gång om året! Jag kommer äta av allt det goda! Mat, choklad och nötter!
Vilar ifrån styrka imorgon men idag blev det ett bröstpass. Såhär är gymmet jag tränar på i Kalmar. Jag har också köpt mig ett nytt protein ifrån proteinfabriken idag. Aldrig köpt det märket innan med det smakade bra iallafall. =)

2 kommentarer:

  1. hahaha,det där stället känner jag igen..hälsa men säg inget :)..kram på dig madde.ha en bra helg med mycke mat

    SvaraRadera
  2. Bamse: Ler, ja det var du som fick upp ögonen för detta perfekta gym! Du får snart komma och besöka igen! Bamse-kramen =)

    SvaraRadera