fredag 17 juli 2009

Nytt bland hyllorna!

Hittade något spännande när jag var inne i en butik jag aldrig varit inne i tidigare som har sina hyllor fyllda med asiatiska varor. Jag har inte testat dem än med det är sjögräs snacks med Teriyaki smak! Låter det inte gott? Hehe, kanske inte men jag tycker det är skoj med att testa annorlunda smaker och innhållsmässigt innehåller påsen bla omega 3 och 6 och har ett mycket lägre energivärde än vanliga chips eller nötter så det är klart att detta ska prövas!! Jag har verkligen inga förväntningar på hur det ska smaka. Ska bli så spännande att öppna påsen och se hur det ser ut och hur smaken och konsistensen är! Bland hyllorna hittade jag också sötpotatischips men den påsen vågade jag inte testa med tanke på hur mycket jag älskar sötpotatis så ville jag inte riskera att hamna i något nytt begär, dock är jag inget fan av chips=)
Semestertider kan det vara svårt att begränsa sig av allt gott man vill unna sig i mat, dryck och snacks. Något som kan vara bra att ha med sig är vid tex buffé som är populärt bland de flesta restauranger nu för tiden, är att
1. Ät tills du är mätt - inte stekmätt - Tänk att du tankar din bil som rymmer 70 liter och när den är full så rymms det inte mer. Inte fyller du baksätet med ytterliggare 30 liter då....kroppen fungerar likadant, överät alltså inte. Konsekvenserna genom hur hårt kroppen får jobba och hur illa man kan må är inte värt det. Självklart pratar jag om egen erfarenhet som jag hade på min semester förra året. Men jag lärde mig något!
2. Spara dig inte till buffén och hoppa över lunchen om ni planerat äta på kvällen. Du kommer då få ont i magen. Kroppen får en chock när det äntligen kommer mat och dessutom den stora mängden mat som magen fylls med, oftas äter man också ganska fort. Restaurangmat är normalt sett väldig salt och flottig vilket inte underlättar att du mår bättre.
3. Drick vatten till maten. Vätska till kroppen är jätteviktig och vätska behövs för att hjälpa maten för nedbrytning.
Men glöm inte, att unna säg kan vara på andra sätt än bara det man stoppar i sig.

3 kommentarer:

  1. Haha här fulltankas det stående så att toppen nås. På så vis är magen maximalt utsträckt jämfört med sittande ställning. Därefter går jag ett varv runt huset för att sedan fylla på lite efterrätt, exempelvis glass och jordgubbar :-) Det till en härlig filmkväll framför den platta tv:n...

    Hälsningar/Terje

    SvaraRadera
  2. Terje: ja men bara man rör på sig så =) hehe, låter gott det! ses kanske i början på veckan? sitter nämligen och kollar mina möjligheter till storstadsbesök, hör av mig!

    SvaraRadera
  3. Edit: Spännande och nytt. Roligt när man öppnar påsen som är full av tunna gröna långa "mattor". Spännande smak, ganska salt men helt klart köpa igen!

    SvaraRadera