lördag 16 maj 2009

Den värsta drogen av dem alla....

är socker. Denna otäcka drog som finns omkring oss vart vi än vänder oss och finns mer eller mindre i det mesta som vi äter. Den gör mig i förstora mängder deprimerad. Igår hade jag min ätardag. Jag behöver dessärre en sådan dag där jag kan fylla på med skräp och så mår jag skitdåligt och blir jättesvullen, sover illa hela natten och när jag sedan vaknar känns det som en bakfylla. Vilket det faktiskt är för det är inte bara av alkoholen som utgör denna biverkning. "Fylla som fylla". Varför utsätter jag mig då för detta? Jo, ända fördelen är att när jag mår så dåligt är det absolut inga problem med att hålla kosten en vecka utan sötsaker. Skulle jag äta godis och kakor som en mer "Svensson" skulle jag vara betydligt svårare för mig att hålla min kost. Då skulle jag kunna äta en liten mängd godis varje dag utan att må dåligt men att min kcal-intag däremot blir högre dagligen istället.

Imorse mådde jag som sagt jättedåligt, precis som jag var drabbat av en depression. Trots underbart väder kände jag inte för att göra något och jag kände mig äcklad och uppsvullen och kass i magen. Det är dessa symtomen jag får av socker. I små mängder kan man känna sig pigg men det är i riktigt små mängder och det gränsen passerar jag ganska snabbt. Därefter tenderar det i slöhet men att hjärnan hela tiden vill ha mer och mer. Har jag väl börjat äta glass och godis är det svårt att få stopp på mig.

Jag funderade under min morgonpromenad hur jag skulle ta mig ur detta och kom fram till följande. När jag kommer hem måste jag strukturera upp min dag. Vad är viktigt att uträtta idag och anteckna ner på en att göra lista. Den blev ganska lång och tidigt på listan stod det Triceps-pass på gymmet och efter träningen kändes allt bättre. Kroppen började må bra igen efter att få aktivera sig och när jag kom hem följde jag min lista och nu mår jag prima igen! För mycket socker ger alltså helt fel signaler till hjärnan och för att få bort dessa är mitt tips att strukturera upp dagen genom att få annat att tänka på.
Jag har varit i stan med en väninna idag som jag inte träffat på några veckor så vi hade mycket att lätta oss med och jag hittade mig en klänning och solglasögon. Nu har jag precis gjort "Flygande Jacob" madies way vilket är att jag fyller en form i botten med dinkel, lägger på svamp, paprika, banan, mango, lök, kyckling och några naturella cashewnötter. Innan jag formen ska in i ugnen har jag blandat tomatkross med chilismak med kesella och lite extra hot sause peppar. Mitt liv leker igen och nu ska jag inte in i socker-drogen igen!

Trevlig helg alla och var försiktiga med sötsakerna i kväll!


2 kommentarer:

  1. Hellooo snäckan

    Såklart du va på stan, jag såg juh dej...men du vet hur Bamse Bus e, han e så snabb så man hinner juh inte med alltid!!!

    Hoppas att du får en bra vecka UTAN socker...
    Själv kommer jag upp igen på onsdag..så vem vetkanske vi cs på stan igen...

    Kram
    ~M~

    SvaraRadera
  2. -m- ni skulle ju kommit och hälsat!

    SvaraRadera