fredag 27 november 2009

Nu ger jag upp bakning!

Jag misslyckas ju alltid. Vad är detta på bilden? Jag tyckte mig hittat det perfekta receptet på pepparkaksdeg med varken socker eller smör. Istället för detta skulle man använda rapsolja och sötningmedel. Jag gjorde en halv sats och gjorde exakt enligt receptet förutom att jag hade samma mått på ingefäran, nejlikor, och kanel för en hel sats då jag ville ha extra stark pepparkaks-smak plus att jag hade i lite svartpeppar som dock inte stod i receptet. Degen såg jättefin ut och den var jättelätt att göra! Moment 1, vill säga. När jag ikväll skulle baka ut den, efter stått hela fem minuter för att välja vilka formar jag skulle använda till mina goda kakor visade sig vara till ingen nytta......för degen gick inte att kavla ut. Den ville bara smula sig. Jag fick göra pepparkaks-biffar istället. Såg mer ut som jag gjort chokladdrömmar...så himla misslyckat! Degen var iallafall god....åh jag blir så ledsen över detta när jag verkligen följt receptet. Framöver håller jag mig till mat och bröd.
Hur dem smakade? Ja, annorlunda...inte ens som de mjuka Skåne Pepparkakorna. Nä det är väl synd att säga att det blev en ny passion...
Lite skratt och julstämning iallafall!
Igårkväll var jag och en kompis på Kalmar Slott julmarknad och hade det jättmysigt. Jag köpte denhär söta tomtegumman och tre olika sorters stenugnsbakat bröd.
Idag fredag inleddes med riktigt kanonväder. Vindstilla och sol! Under morgonpromenaden planerade jag in jogging på förmiddagen och axlar på eftermiddagen innan jag skulle besöka en vännina och hennes familj. När vädret är skönt planerar jag alltid löp-passen på förmiddagen om jag kan då jag vill nyttja det härliga vädret direkt. Man vet ju aldrig hur vädret är några timmar senare och jag trivs bättre att springa ute än på löpbandet. Nu är det inte alltid jag kan planera jogging på förmiddagen och styrka på kvällen och då får det bli löpbandet såklart. Men när jag kan, är jag så glad och tacksam!
Hoppas ert julbak blir en succé!

2 kommentarer: