lördag 25 april 2009

Att följa sin väg och uppnå sina mål

Varför är det så viktigt att ha mål?

Oavsett om det är i yrkeslivet, privat eller i sin träning är det jättebra att ha ett mål att sträva efter. Det är viktigt att målet är rimligt men det ska ändå krävas anstränging för att uppnå det annars är det inget mål. Ett mål ska också vara till hjälp att leda dig i rätt riktning. Ett mål bör vara tidsbestämt och man ska även ge sig en belöning efter uppnådd prestation. Man ska också veta hur målet ska uppfyllas. I yrkeslivet kan ett mål vara att under första kvartalet ska vi minska kostnaden med x kr och uppfylls målet till utsatt datum utdelas en bonus till de anställda. Tillkommer andra arbetsuppgifter som man inte räknat med under året är då målet något som ska hjälpa dig i rätt rikting och målet är din prioritering vilket kan vara svårt att annars veta vad man ska lägga fokus på i en stressig arbetssituation. Finns ett mål satt vet man sin prioritering, likadant med att ha mål i sin träning.

Jag sätter ett mål att jag ska springa 1 mil på under timmen till Midnattsloppet till sensommaren. Belöningen blir en klocka jag när detta uppfylls. För att lyckas bör jag springa minst två gånger i veckan. Under en period går jag på stan och shoppar istället och detta kan medföra att målet inte uppfylls. Prioriteringen måste ändras för att nå målet. Hur? På med löpskorna och ut i spåret igen eller gå upp tidigare för att hinna med både och. Ett enkelt exempel bara och jag vill bara ge tips om att det är kul och bra med att sätta mål som får en att tagga en lite extra i just de dagar man känner sig lite "loj" för det blir lätt en dag till, en till och så är man uppe i veckor utan träning och så blir man sur och irriterad över sig själv. Sen är man innte i helt fel vanonr. Det är jättebra med att även ha delmål innan det stora målet uppfylls.
Man kan även gå djupare in i mål och måluppfyllelse men det får räcka med light-varianten för detta inlägg. Hoppas det kan hjälpa er som kommit lite på villovägar. Nu måste jag sova för jag hoppas min morgondag kommer bli lika härlig som min dag idag! Berättar mer om den i nästa inlägg!
God natt! zzzz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar