torsdag 5 februari 2009

Räknat på intag och uttag!

Min träning går riktigt bra både löpningen och styrketräningen. Märker redan resultat i gymmet men de ställen jag "vill" det ska släppa på kommer ta sin tid. Det gäller att ha tålamod. Däremot funderade jag lite idag att jag måste hålla lite mer koll på hur mycket jag förbränner kontra vad jag stoppar i mig så jag inte förlorar volym och blir tunn. Det är min skräck! Min kost denna vecka är jag inte riktigt nöjd med då jag "toppat" lite för mycket mot vad jag tänkt mig. Trots detta får jag väl ändå säga att jag ligger i fas.
Googlade runt på lite "seriösa" sidor för att kolla kcal och förbränning och Inte olika forum för det man läser där gäller att ta med en nypa salt.

1500 kcal förbränner kroppen ungefär utan att göra något. Skulle jag stå en hel dag och bara titta skulle min förbrukning alltså ligga på 1500 kcal som jag förstod det. Kan vara bra att ha i tanken. Gällande min träning så enligt tidningen "I Form" förbränner jag under min morgonpromenad ca 8 kcal per minut vilket innebär 8 x 60 = 480 vilket jag tycker låter väldigt högt...så jag justerar detta till att jag förbränner ca 300 kcal det "tycker jag" verkar mer rimligt. Löpningen förbränner man mellan 11-17 kcal/min beroende på tempo så klart. Jag räknar med att mina 45 min i spåret förbränner ca 500 kcal. Känns bättre för min del att räkna lite i underkant om jag nu gjort det.
Mina toppar som jag oftast får geonom mina nötter, hade jag häromdagen ett kcal-intag på 2900 kcal vilket är drygt 1000 kcal mer än vad jag bör men då nötter är så energirikt så springer det lätt iväg. 2900 kcal känns som en hög siffra men nu ska jag räkna ut om det verkligen var så illa egentligen:

55 min morgonpromenad=300 kcal, 45 min löpning= 500 kcal, styrketräning rygg/baksida axel=300kcal. Total förbränning denna dag enl Mig 1100kcal.

Totalt intag 2900 kcal - 1100 kcal = 1700 kcal så min analys visar att jagdet trots allt var "OK" att falla mellan stolarna även någon dag i veckan. MEN det får som sagt inte hända för ofta då mitt mål är att gå ner i fettvikt men det känns skönt att ha gjort en liten analys på det och jag hoppas den stämmer någorlunda =)

9 kommentarer:

  1. Förstår verkligen att du e lite oroad för nötterna för vem älskar inte cashew=????

    byta ut dem mot nått annat snack?? då de kan vara väldigt svårt att hålla kontrollen mot dem elakingarna:P.

    torkat kött med smak kanske, väääldigt gott och icke så mkt kcal.

    SvaraRadera
  2. Jens: Visst är nätterna galna =) ja det gäller att hitta alternativen! tack för tipset! =D

    SvaraRadera
  3. oj då, visst kan nätterna vara galna men jag menade nötterna, haha!
    madeleine andersson

    SvaraRadera
  4. Hur kan du ta dig upp klockan 05.00?!? Respekt, bruden!

    SvaraRadera
  5. menar du att-nötterna ska du ha på natten???*asg

    SvaraRadera
  6. karin M: Inga problem det är bästa tiden! Så härligt att vara uppe innan alla stressade människor kommer igång =D
    Eva: =)
    Bamse: Hehe, vet ej hur jag redigerar i kommentarerna så se vad fel det kan bli =) fast det blev ju riktigt roligt!

    SvaraRadera
  7. Du..jag måpste verkligen tacka dig för upplägget, skrivit och tackat dig också på min blogg.. du är en ängel!

    SvaraRadera
  8. Jannie: Vad roligt, det glädjer mig verkligen! All lycka till!! =D

    SvaraRadera