fredag 9 april 2010

Express-träning

"Superwoman" - ett smeknamn jag gillade att bli kallad för idag, speciellt av min chef =) Efter korrekt utförande i chins-maskinen när vi skulle visa hur vi gör, med många repititioner sa han "OK, Superwoman, good, get out of there".

Gymmet har på Playitas förespråkar "Nautilus-modellen" vilket jag inte visste vad den innebar innan jag kom hit. Det handlar om "Express-träning" och att träna hela kroppen, 8-12 rep, sista repititionen ska du vara maximalt trött tills du inte kan utföra en korrekt reptetition, endast ett set, ingen vila mellan övningarna utan efter varje avslutad övning vidare direkt till nästa. Övningarna utför du genom att arbeta 2 sekunder och håller emot i fyra sekunder. (Excentrisk träning eller negativ träning som det också kallas när du håller tillbaka vikten). Träningen utför du varannan dag så kroppen får sin vila på 48 timmar. Denna träningsform går ut på att du ska bli starkare och till nästa pass ska du kunna öka vikterna något. Mycket Kortfattat är detta alltså Nautilus-modellen. Det finns jättemycket att skriva om i detalj men jag väljer att endast skriva lite i korta drag vad den innebär. I det stressande samhälle vi lever i idag behöver vi vara tidsffektiva och vi vill inte höra att man inte har tid för träning. Där av "Express-träningen", ett set, 8-12 reps, maximal utmattning, max 12 övningar, hela kroppen ska tränas, håll emot vikterna genom att utföra dem på 2 sek och håll emot på fyra. Hoppas jag nu inte missat någon viktig detalj...;/
Jag har själv inte prövat denna metod och till en början ska jag erkänna att jag var väldigt skeptisk för det känns som att jag går tillbaka i min utveckling genom detta utförande och mitt intryck är att den är mer anpassad för "beginners" men jag kan ha fel och Bara min åsikt. Men, har jag inte prövat ska jag inget utlåtande ge egentligen. Därför har jag beslutat att testa metoden i fyra veckor. Kortare tid ska man inte testa för kroppen behöver minst fyra veckor för att se resultat.
Vi har idag haft en genomgång kring metoden och till en början kändes det verkligen inspirerande. Däremot har jag lite svårt att lyssna i längre studer utan pauser och gillar inte att läsa för jag gillar att byta blad ofta (just därför jag aldrig pluggade vidare, ingen bra kombination liksom "ler) men faktiskt inspirerande ändå och för att göra ett utlåtande måste jag testa själv. Learning by doing.
Funderar på att påbörja detta i nästa vecka, hmmmm, ska fundera vilka ovningar jag ska prioritera.
Sparar lite på lederna så imorse promenerade jag istället och likadant under min siesta.

Jag är så nöjd och glad över mina glasögon! Bästa köpet till er alla som letar efter solglasögon med kanonkvalitet och som du kan utföra i olika träningsformer.
Styrketraningen idag blev ett gott biceps-pass.
Idag har Elin och jag varit så hungriga att vi nästan började på att gnaga på inredningen!

2 kommentarer:

  1. Dom vore något för mig för dom ser unbreakable ut... Jag som tappar allt i backen menar jag... inklusive mig själv... :D

    SvaraRadera
  2. ZuZibus: Helt rätt, jättecoola! Släng ett öga på Oakleys hemsida. Du kanske skulle pröva badrumsmattan också som är som en fot för du verkar behöva några extra fötter också "ler

    SvaraRadera