söndag 16 augusti 2009

Billig och bra investering!


Min förberedelse till hösten är Hopprep! My back-up! Varje år är det alltid samma visa. Vid hösten och efter nyår är det många som ska komma igång med sin träning igen, i några veckor iallafall...denna gången har jag inskaffat mig ett hopprep som jag ska ha liggande i väskan att ta till när samliga löpband är upptagna. Hopprep är faktiskt suveränt. Det är billigt, jag gav en hundring för mitt (finns billigare också) det tar ingen plats att bära med sig i väskan och väger inget. Man kan hoppa inne som ute och det är riktigt bra träning. Uppvärming som kondition. Inte illa att ha med sig en plan B! Tänk att kunna hoppa sådär snyggt som boxarna, det är läckert. Det ser knappt ut som de rör armarna och repet är så där snyggt mot marken hela tiden och så hoppar de snabbt och utan att "fela".
Ett hopprep, en kanon investering!
Jag har inte provhoppat än då det var lugnt i förmiddags när jag körde mitt axelpass.
Jag började med Fodors fjäril, axelpress med hantlar med rakt ryggstöd, en arms-drag nerefrån i c.c, enarms-rotation, shrugs med viktskivor, frontlyft framåt med en viktskiva istället för att köra en axel i taget med hantel och avslutade med 4kg hantel lutande mot väggen för utsidan för att pressa ut det sista med stort fokus på att ha lillfingret först så klart.
Såhär många axelövningar brukar jag inte köra på mina pass men det flöt på riktigt bra idag så då körde jag vidare. Två magövningar och sen avslutade jag med knappt 6km på löpbandet med en hastighet på 11,5km drygt 30 minuter om jag inte missminner mig.

Kändes skitbra! Jag har i min plan att komma i form igen till november/december igen. Nu har dessvärre min markeringar försvunnit och min bicepsådra nästan borta och jag är mer mjuk än hård, hehe, så detta måste jag ta tag i!

Jag har inte kommit ifrån mitt sötsug än och idag var jag så sugen så jag gjorde mig några negerbollar "my way" o de blev superbra! Jag tog lite vad jag hade och resultatet blev riktigt bra måste jag säga. De innehåller varken smör eller socker =)
Jag vet inte vad jag ska kalla dem än med testa gärna:

knappt en halv dl fiberberikade havregryn
några skedar kesella
lite vanlijprotein
lite canderel kakao
lite strödadlar (finns på hälsokost)

Dessa ingredienser blandade jag i en skål med en sked först innan jag började knådade med händerna och till min förvåning blev det riktigt bra. Gjorde bollarna ganska små och så in i kylen så de blev riktigt kalla...eller så länge klarade jag inte ha dem inne i kylen ska jag erkänna =) Jag hade ingen cocos eller pumpakärnor att rulla dem i utan jag åt dem som de var.
Dadlarna gör att det söta kommer fram istället för att använda socker och kesellan konsistensen på bollarna istället för smöret. Bara att testa sig fram hur man vill ha dem men jag tycker de blev skitbra måste jag säga!!

2 kommentarer:

  1. Jaha..dom där chokladbollarna låter juh goda, tror jag får ta o testa dessa..=), tack för det tipset.
    Du vet Madde det gör inget om man e lite mjuk ibland ;), jag vet det va väl det sämsta jag kunde skriva..men kunde inte låta bli*fniss*
    Kör hårt igen o det ska bli intressant o få vara delaktig igen i ditt"skapande".
    Själv har jag 3 kg kvar till mitt MÅL, sen e jag nöjd..MEN det kommer o försökas på 5 kg till efter det fram till Jul..men men vi får väl se..
    Bloggen e uppdaterad..
    Hoppas du hade det bra på Sailet

    *kramkram*
    ~M~

    SvaraRadera
  2. millan: det viktigaste är att man trivs med sig själv! synd det regnade under sailet =( ha en fotsatt bra vecka! kramen

    SvaraRadera