måndag 4 oktober 2010

Stekt strömming!

I förra veckan stekte jag strömmingfileér för första gången och det blev en succé så det kommer hända fler gånger. Jag gillar inlagd stömming på en macka men så tänkte jag att jag skulle testa själv, att tillaga strömming också. Jag inhandlade rensade och filéade så klart. Strömming är ju en fantastisk fisk, rik på protein och bra fetter samt väldigt prisvärd. Strömming tillhör dem "feta" fiskarna som tex makrill och lax.
Jag hade visst lite brister hemma i skafferiet då jag saknade både mjöl och ströbröd men jag gillar ju att exprimentera så det gjorde jag även denna dag. Började med att vispa ägg som jag doppade fiskarna i. Jag testade först panera fisken i krossat knäckebröd men det gick ju sådär ska erkännas......men vad är det då vi alla idrottstokar alltid har i skafferiet? Jo, KRUSKA så klart! Jag blandade kruska med stor andra fiskkryddor för god smak och det funkade jättebra som pannering! Rekommenderas! Jag blev riktigt nöjd med mina fiskar och det smakade riktigt gott! En hel tallrik full med massa god fisk på cirka 500 gram för cirka 25kr! Fina fisken skulle jag nog kalla det =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar