lördag 30 oktober 2010

Make it Easy


Varför är männsikan så krånglig egentligen? Jag undrar själv ibland varför jag krånglar till saker och ting när det egentligen är hur enkelt som helst. Om man tex vill börja äta mer hälsosammare för att må bättre googlas det runt på alla tusen olika dieter som finns att välja bland öven om själva grejen inte är att gå ner i vikt utan bara tanka kroppen med rätt bränsle.
Man kan inte köpa en tidning idag utan det är alltid något eller flera uppslag hur vi ska trimma till kroppen och alla dess sett hur vi ska gå tillväga. Det finns som sagt olika metoder som kalla sig dieter eller så ska man äta som sin blodgrupp, fokusera på surt och basiskt, bara äta "råkost", äta som stenåldersmänniskan, proppa i sig massa vitaminer och ja´vet allt.
Men varför krångla - make it easy!

Ta reda på vad som är bra mat och det menar jag med bra näringsinnehåll vad som är bra för kroppen och undvik det som är dåligt i form av socker och felaktigt fett. Svårare än så behöver det faktiskt inte vara. Hålla koll på energi intaget och gå därefter på hur du känner dig. Känner du att du är pigg och full av energi, en mage som fungerar och att din dag ler. Perfekt, fortsätt så! Spelar ingen roll vad någon diet förespråkar för det viktigaste är hur Du mår.

Ett djur tex, inget husdjur utan jag menar vilda djur i naturen, jag har aldrig sett en fet ren eller hare exempelvis utan de äter vad de får tag på. Går ju inte runt och funderar över nä jag kan inte äta av det trädet för det innehåller för mycket "kolhydrater" eller den köttbiten är rött kött så den passar inte in i min diet. Dåligt exempel, ja kanske, ler, men budskapet jag vill få fram är att vi oftast tänker för mycket och krånglar. Har man däremot besvär och är sjuk kanske något kan vara en hjälp på vägen men för den enskilde friske individen behöver egentligen bara den allmänna kunskapen om olika livsmedel och se till att få i sig av alla våra näringsämnen för kroppen behöver alla ämnen. Det smärtar ibland när det tjatas om att inte äta kolhydrater så man väljer bort sin potatis till sin middag och går och fikar med en kaffelatte istället.
Make it easy så får man tid att lägga sina tankar på annat istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar