torsdag 30 september 2010

Endorfin - I love!

Har du under dina träningspass känt dig extra full av energi? Känt dig extra lycklig efter din träning? Eller att du inte hade lust till ditt pass egentligen men tog dig ändå samman och utförde din träning och efterråt kände du dig grymt lycklig?

Det är det härliga Endorfinet som kroppen frigör och gör oss glada, pigga, på gott humör och lite uppspelta som man bland annat kan känna i samband med träning exempelvis. Ibland kallas det även för kroppens eget morfin. Jag känner framför allt dessa kickar efter jag sprungit eller varit ute i naturen. Framför allt är det nog för min del, att jag har svårare för att motivera mig till löpning än styrketräning så när jag springer eller har sprungit tänker jag nästan alltid " Åh så härligt detta var, varför gör jag inte detta oftare och varför har jag svårt att motivera mig till löpningen när jag vet hur härligt det är under passet och efteråt".
Endorfinet är best feeling ever! Det ger oss inte bara lyckorus utan en annan viktig egenskap är att det fungerar även som smärtlindring. Tex när man tattuerar sig känner man till slut ingen smärta och det är alltså pga att kroppen frigör endorfin.
Det är friskt och kyligt ute nu så det känns som hösten kommit nu. Denna vecka har jag haft mina torgvantar på mig på morgonen för det är helt perfekta för denna temperaturen. Lila och stickade! Men igårkväll hade jag behövt riktiga vantar och en tunn mössa. Burr så kallt det va! Mysigt att komma in och värma sig med lite te efteråt.

Titta vad som råkade hamna i min korg idag efter varit på Maxi ikväll.......inget som ingick i min planerade inhandling som var räkor, keso och kesella. Bara för jag fick paketet för halva priset och med en ny smak hamnade den i korgen, för vem vill inte testa nyheter?!! Jag är så lättlurad!
Jag har fortfarande kvar massor av alla Ballerinor och Chokladkakor jag vann på Liseberg i somras men det är liksom inte lika roligt att äta det bara för man har det på nått vis. =) Även att jag tar med mig till bekanta och vänner så försvinner det aldrig.....



3 kommentarer:

  1. Expertutlåtande önskas för denna eminenta(?)nya produkt? ;-)

    SvaraRadera
  2. Tobbe: Åh det hoppas jag dröjer!!=) Men det finns väl risk att öppnas på lördag ska erkännas....men jag ska göra allt för att jag glömma bort den =) haha

    SvaraRadera
  3. Nej du får ju ställa upp här nu.... Jag vill ju veta om den e något bra?? ;-)

    SvaraRadera