söndag 24 oktober 2010

McDonalds a happy meal??

Jag har precis varit på McDonald´s och där har jag inte ätit sedan urminnes tider och inte heller denna gång kunde de locka mig med någon av sina menyer eller mat. Men jag såg att de visst hade en Mcflurry Magnum Brownie...usch då....otrevligt faktisk, endast 505 kcal by the way! Inga problem att motstå glassen faktiskt i den doft man möts av när man gör entré.
Jag köpte ändå med mig en påse, en naturell hamburgare och en liten strips. Varför denna idé, om jag inte tänkt äta?
Jo, jag hittade nämligen något spännande på nätet som jag tänkte testa.
Näringsvärdet ligger på hamburgaren enl pappret runt: (osagt är om det är den naturella eller den hamburgaren med en inlagd gurka, lök och ketchup på men på ett ungefär) 255 kcal.
Stripsen ligger på 235 kcal så totalt är mealet 490kcal och mestadels bestående av snabba kolhydrater och fett.

Ni vet att färska grönsaker och frukter inte håller sig så länge i kylen utan det blir mögel efter ett tag och frukten eller grönsaken förändras så den blir oaptitlig både genom utseende och doft. Denna förändring sker när det inte är några tillsatser tillsatta och när varan är naturlig.
Ju länge hållbarhet ju sämre är produkten, oftast, kan vara bra att ha i tankarna. Bakverk/kex och snacks och liknande kan ibland har hållbarhet upp till ett år just för det är så mycket tillsatser och konserveringsmedel som blir en längre hållbarhet.
Vad kommer hända med min meny när den får stå ute på bordet så här? Hur många dagar kommer det gå innan det möglar, börjar lukta eller vad sker egentligen?
Något "Happy meal" vet vi redan att det inte är pga näringsinnehållet men vad sker sen?
Efter en dryg vecka kan ett äpple vara ruttet, hur blir det här?
Och nej, jag är absolut inte sugen att sätta detta i tänderna! ysss
Jag kommer fota och följa matens utveckling framöver här på bloggen!

3 kommentarer:

  1. Taggiga mordvapen ena dagen och McDonken dagen efter...vad ska hända härnäst tro?? ;-)

    SvaraRadera
  2. Åh, spännande! Har också funderat på att göra något liknande faktiskt, haha. ;) Så det var bra att du gör det, så slipper jag lukten, hehe.

    SvaraRadera
  3. Tobbe: haha ja säg det! livet och framtiden är spännande!
    Ebba: Jag gör det så gärna "ler, faktum är att det luktar nu inget och när jag sneglar på tallriken nu så ser det likadant ut som igår! Ha nu en fin kväll!

    SvaraRadera