onsdag 18 augusti 2010

Pålägg

Det är inte bara jag som är en Pink Lady utan det är ju också en äppelsort. Enligt mig en av den bästa sorten. Lite hård att sätta tänderna i, saftigt och en utsökt smak. Som pricken över i:t har varje äpple ett vackert klistermärke på sig =).Bara sådär så byter jag ämne till pålägg! Jag har alltid gillat smörgåsar, knäckebröd och pannkakor, ja allt man kan ha ett gott pålägg på. Men jag vill ha roliga pålägg på, det ska vara gott, färgglatt och mätta min stora mage. Här kommer lite goda tips som gör att mackan till frukosten blir roligare:

Börja med att bre smörgåsen med kesella, keso eller avokado istället för smör.

Lägg på en skiva kalkon, skivade kokta ägg och skivad tomat, gurka eller paprika och som extra piff färska spenatblad. Istället för grönsakerna är det gott att sätta lite sötma på mackan tillsammans med den salta kalkonen som tex skivad kiwi, jordgubbe, banan eller päron. Torkad frukt som gojjibär passar fint också. Alternativen är många, det gäller bara våga smaka och vara lite idérik. Jag får ofta höra att jag har konstiga kombinationer tills dem själva smakat då ler de oftast och säger att det var ju faktiskt GOTT!

En äggmacka med kaviar! Du brer med samma grund som ovan.

Gör en tonfiskröra med kesella och krydda, tärna gärna ner äpple i röran!

En burk makrill i tomatsås och salladsblad, spenat, groddar eller roccola. Rödlök sätter alltid piff på det hela men kanske inte till frukost? Ta då gurka för lite krispighet vid tuggandet.

Härliga frukostmackor eller hur?! Mmmm, ser fram emot morgondagens frukost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar