onsdag 16 mars 2011

Styrketräning+Solarie=SLUTA!!!

Tyvärr är det så att majoriteten av oss som gillar gymmet också gillar att lägga oss i solariet för sanningens namn är väl att vi är lite utseendefixerade helt enkelt, mer eller mindre.
Eller iallafall är jag det och jag erkänner denna ytliga egenskap. Jag har dock gjort min sista solning i ett solarie och det tycker jag du också ska göra. Så klart är jag mycket väl medveten om vad jag utsätter mig för precis som en rökare vid sin rökning. Jag har läst artiklar om sjukdomar och också sett bilder hur huden kan se ut efter man solat, likt brännskador, i media. Visst tar jag till mig för stunden men sen ligger jag där igen för jag inte vill vara blek som ett lakan och tänker som alla "det händer inte mig". Men nu har jag haft alldeles förmånga olika erfarenheter som faktiskt drabbat mig och sist in av erfarenheterna har alltså med min solning att göra.
Jag ser inte alltför vacker ut i ansiktet med lättare brännskador på sina ställen på kind och haka. Värst är hakan och under hakan där jag fått små vattenblåsor. Det är så tragiskt att jag börjar fatta när väl det inträffat......jag är ändå tyvärr en "van" solare och jag gick som vanligt till samma ställe och samma solarie som alltid, solade samma antal minuter. Inga nya rör och även när det är nybytta reagerar jag inte på det. Jag predikar för andra som inte tränar hur viktigt det är att röra på sig och äta rätt kost får att få ett längre och friskare liv och idag fick jag samma ord tillbaka av sjukvårdsupplysningen "Du har fått en kropp och den ska du ta vara på och sköta och inte utsätta för onödiga risker".
Jaha, dessa ord är ju som tagna i min mun fast i olika situationer så nu är det faktiskt så att det är dags för mig att också lyssna och ta åt mig. Inget mer solarie!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar