onsdag 14 september 2011

Jag gillar att läsa tidningar.....

Sköldkörteln är en av kroppens viktigaste hormonproducenter. Sköldkörteln sitter strax under struphuvudet och väger ca. 25 gram. I sköldkörteln produceras flera olika hormoner som bland annat är viktiga för kroppens ämnesomsättning, värmeproduktion och kalciumomsättning. Hormonproduktionen styrs från hjärndelen hypotalamus och hypofyskörteln. Om sköldkörteln producerar för lite hormoner uppstår ett tillstånd som kallas hypotyreos och om den producerar för mycket hormoner uppstår hypertyreos. Utan en väl fungerande sköldkörtel är det en rejäl utmaning att må bra. Sköldkörteln styr all energiproduktion i kroppen och det är lätt att förstå hur viktigt det är att den fungerar optimalt Sköldkörtelproblem kan ge livslånga diffusa men besvärliga hälsobesvär som starkt kan reducera livskvaliteten. Målet är att få sköldkörteln att fungera väl igen. Att ge sköldkörteln hjälp på traven med rätt kost, bra näring och stressreduktion är ett första steg mot en bättre och mer välfungerande sköldkörtel med högre livskvalitet som resultat.
Vad tråkig det var och läsa om sköldkörteln.........jag stoppar därför, varför göra det svårare än vad det är? Jag frågar helt enkelt "kunskapsbanken" och får det förklarat för mig istället för vidare läsning om den ansåg jag mig vara för invecklad så jag byter ämne och ska läsa om salt istället...men imorgon =)

2 kommentarer:

  1. Hur kommer du på att läsa om just den??

    SvaraRadera
  2. Anonym: hmmm, ja det kan man ju undra, även jag =) jag som älskar läsa tidningar där jag kan se på bilder o byta blad ofta =)

    SvaraRadera