onsdag 20 april 2011

Gör dina egna favoritnötter!

Jag älskar nötter av alla dess slag, de som går att äta menar jag alltså då =)
Men jag är lite trött på att äta naturella och saknar lite spännande smaker så jag har börjat att rosta nötter själv i stekpannan med den krydda som jag gillar. Det går bra att göra i ugnen också men jag har testat mig fram genom stekpannan och hittills så tycker jag att mina Cashewnötter med extra hot taccokrydda är favoriten!På medelvärme ungefär rostar jag de naturella nötterna tills det fått lite färg, de ska absolut inte vara bränada, väljer en spännande krydda och kryddar rikligt och blandar jag runt med handen, var försiktig så fingertopparna inte når botten av pannan för det kan göra lite ont =) Därefter ringlar jag på lite honung och det behövs inte alls mycket. Blandar igen med handen så att kryddan fastnar på nötterna. Därefter låter jag dem svalna utspritt på ett bakplåtspapper där de får torka och svalna. Fast de är även goda att äta lite ljumna =)
Så det är bara att exprementera med både nötter och smaker och blir jättegott! Den ända nackdelen är så klart att det goda ökar aptiten!
Bilden har jag lånat från google och nLife.

2 kommentarer:

  1. Haha, tur du förtydligade vilken slags nötter du menar, annars vet man aldrig vad man råkar ut för för lustigkurrar, haha!! :)

    SvaraRadera
  2. Eva: haha, ja alldeles för många av den sortens nötter :) Hoppas du har en härlig påsk i underbart väder!

    SvaraRadera